Siteways Web Content Specialists

  • Fokus
    • Content management
    • Digital strategi
    • Content marketing
    • Content outsourcing
  • Ydelser
    • Åbne kurser
    • Firmakurser
    • Rådgivning
    • Analyser og tests
    • Tekster og indhold
  • Om Siteways
  • Kontakt
  • English
Du er her: Forside / Læsning / Korte afsnit – Skrive­retnings­linjer fra forskning og eksperter

4. juni 2014 By Nils Ulrik Pedersen Skriv kommentar

Korte afsnit – Skrive­retnings­linjer fra forskning og eksperter

 Guideline for skriv til nettet: Skriv korte afsnit. Det er næsten enslydende budskabet fra forskning, undersøgelser og eksperter om afsnits længde i tekster på nettet

 

orange_dot_light_15_15

Børge Kristensen: Skriv korte afsnit (2010)

Skriv korte afsnit på maks. 5 linjer.

Skriv kun én pointe pr. afsnit.

Skriv nøgleord først i hvert afsnit.

Kilde: Guidelines for netsprog, af Børge Kristensen, 2010

orange_dot_light_15_15 Eyetrack 3F:  Hurtigere læsning og forståelse af tekst med korte afsnit og mellemoverskrifter (2009)

18 af 20 testpersoner i Eyetrack 3F (2009) læste og fandt svar hurtigere i en omskrevet webside med korte afsnit og tydelig tekststruktur sammenlignet med den oprindelige version af websiden, der var præget af massive tekstafsnit og fravær af struktur.

Tidsforbedringerne mellem oprindelig og omskrevet tekst varierede mellem ti og 80 procent.

3F-testpersonerne (17 testpersoner) skar i gennemsnit 15 sekunder af læsetiden, fra 0.36 minutter til 0.21 minutter svarende til en tidsgevinst på 42 procent.

Læs mere om testen:  Hurtigere læsning og forståelse af tekst med korte afsnit og mellemoverskrifter

Kilde: Eyetrack 3F, Sådan læser 3F’ere på nettet,  Update & 3F, 2009.

orange_dot_light_15_15 Eyetrack 3F: Anbefaling: Afsnit på 3 linjer (2009)

 Et afsnit er cirka 3 linjer.

Kilde: Eyetrack 3F, Sådan læser 3F’ere på nettet,  Update & 3F, 2009 – Rapporten side 66

orange_dot_light_15_15Poynter III: Korte afsnit opmuntrer til at læse (2004)

“One observation we made is worth pulling out: Shorter paragraphs appear to greatly enhance the amount that people read on news website article pages.

Articles presented with short paragraphs (1-2 sentences) received, on average, more than double the eye fixations from our group of test subjects than articles with longer paragraphs. Shorter paragraphs simply encouraged reading; longer paragraphs discouraged it.”

Kilde: The Case for Shorter Paragraphs – Steve Outing, 2004. Fra: Eyetrack III, Poynter Institute, St. Petersburg, Florida.

orange_dot_light_15_15Hot Text:  Skriv et afsnit som en selvstændig enhed (2002) 

”Paragraphs set off chunks of prose visually. Since each paragraph looks like a different object, write it that way.”

Kilde: Hot Text, Web Writing that Works, by Jonathan and Lisa Price, New Riders, 2002.

orange_dot_light_15_15NN Group: Top 10 Web Design Mistakes of 2002: Blocks of Text

A wall of text is deadly for an interactive experience. Intimidating. Boring. Painful to read.

Write for online, not print. To draw users into the text and support scannability, use well-documented tricks:

  • subheads
  • bulleted lists
  • highlighted keywords
  • short paragraphs
  • the inverted pyramid
  • a simple writing style, and
  • de-fluffed language devoid of marketese.

Kilde:  Top 10 Web Design Mistakes of 2002, by Jakob Nielsen, NN Group, 2o02.

orange_dot_light_15_15Gerry McGovern: Skriv afsnit på max 50 ord (2001) 

 If you’re consistently writing paragraphs with no more than 50 words, you should probably lighten up.

Kilde: The Web Content Style Guide, by Gerry McGovern, Rob Norton, Catherine O’Dowd, Pearson, 2001.

orange_dot_light_15_15Jakob Nielsen & John Morkes: People want to read things that are broken up   (1997) 

An essay containing long blocks of text prompted this response: “The whole way it looked made it kind of boring. It’s intimidating. People want to read things that are broken up. It gets the points across better.” …

… Conventional guidelines include carefully organizing the information, using words and categories that make sense to the audience, using topic sentences, limiting each paragraph to one main idea, and providing the right amount of information.

“You can’t just throw information up there and clutter up cyberspace. Anybody who makes a website should make the effort to organize the information,” one participant said.

Kilde: Concise, SCANNABLE, and Objective: How to Write for the Web, by Jakob Nielsen & John Morkes (1997)

Skrevet i: Læsning, Skriv til nettet

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Tilmeld nyhedsbrev

Nyhedsbrev fra Siteways udkommer månedligt med artikler og nyt

Følg os på

'ISSUU logo 'Twitter logo 'YouTube logo 'YouTube logo 'YouTube logo

Indsigt

  • Læs bloggen
  • Se videoer
  • Download mikrobøger

Noget for dig?

  • Top-10-Mering
  • Bundoprydning
  • Klippekortrådgivning
  • Tekstværksted
  • A/B test
  • Klik og scroll tests

Om Siteways

Siteways Web Content Specialists er et uafhængigt rådgivnings- og produktionsfirma med ekspertice inden for strategisk og praktisk udvikling af digitalt indhold.

Læs mere om Siteways Web Content Specialists

Nyeste indlæg i bloggen

  • Video: “Vi er kommet tættere på vores kunder” (Smart webstrategi) 10. september 2014
  • Video: “Webstrategi hjalp os til at fokusere på salg” 10. september 2014
  • Video: “Jeg fik indsigt i hvad der virker og ikke virker” (Smart webstrategi) 10. september 2014
  • “Alle der arbejder med web bør på strategikursus” 10. september 2014
  • Det kræver en webstrategi at møde den mobile udfordring 10. september 2014
  • Skriv responsivt! 5 skarpe til Helena Englund, Klarspråk på nätet 15. juni 2014
  • Nyhedsartiklen: Lang, rodet, utids­svarende – og urørlig? 11. juni 2014
  • Korte afsnit – Skrive­retnings­linjer fra forskning og eksperter 4. juni 2014

Søg

Kategorier

  • Brugertest (1)
  • CMS (2)
  • Digital teknologi (1)
  • Genrer (1)
  • Journalistik (2)
  • Læsning (5)
  • Mobil (3)
  • Nyheder (1)
  • Responsive web design (3)
  • Skriv til nettet (6)
  • Tophistorier (3)
  • Webdesign (1)
  • webstrategi (5)

Copyright © 2019 · Siteways - Web Content Specialists · Log ind